LVNL doet mee aan een proef van Schiphol met duurzaam taxiën. De testen zijn begonnen door een leeg Corendon-vliegtuig naar diverse startbanen te slepen met een Taxibot. Hierdoor blijven de vliegtuigmotoren tijdens het taxiën het grootste deel uit. De Taxibot verbruikt tijdens het taxiën 95% minder brandstof dan vliegtuigmotoren. Omdat motoren enkele minuten voor vertrek moeten opwarmen, verwacht Schiphol een totale besparing van 50 tot 85% op het kerosineverbruik tijdens het taxiën. De testperiode duurt tot en met juni.
“LVNL zet zich samen met partners in voor duurzame innovatie,” zegt José Daenen, Director Operations bij LVNL. “Dat blijven we ook in deze tijd doen waarin het verkeersaanbod door de coronapandemie sterk is afgenomen. We zijn enthousiast om deel te nemen aan deze proef en kijken uit naar de conclusies. Hiermee leveren we een bijdrage aan een schonere luchtvaart, waardoor we waarde creëren voor de omgeving van Schiphol en Nederland.”
Het speciale sleepvoertuig, de Taxibot waarvan er maar tien ter wereld zijn, wordt aangedreven door een hybride motor. In de testfase wordt gemeten wat de brandstofbesparing in de praktijk is en hoeveel uitstootreductie daarmee op Schiphol gerealiseerd kan worden. Op Schiphol taxiën vertrekkende vliegtuigen gemiddeld 14 minuten en aankomende vliegtuigen gemiddeld 9 minuten.
De proef is onderdeel van een haalbaarheidsstudie naar duurzaam taxiën op Schiphol. De partijen doen ervaring op met het werken met de Taxibot en onderzoeken wat de toepassing van dit concept op Schiphol zou betekenen voor de operatie. De haalbaarheidsstudie is naar verwachting najaar 2020 afgerond. De proef is onderdeel van het sectorplan slim en duurzaam en de Klimaattafel Duurzame Luchtvaart en vindt plaats met instemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Overige partners die meedoen zijn: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Corendon Dutch Airlines, KLM, Transavia, Easyjet en afhandelaren DNATA en KLM Ground Services.
Foto: Royal Schiphol Group