LVNL is een proef gestart met drones in de CTR van Schiphol.
LVNL gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring
LVNL is een proef gestart met drones in de CTR van Schiphol.
Gepubliceerd op
LVNL is een proef gestart met drones in de CTR van Schiphol. Tijdens de proef zijn er drones met camera’s voor inspectie aan rijbanen, kleine gebouwen en vliegtuigen en drones die lichte goederen tussen verschillende locaties op de luchthaven vervoeren. Op deze manier worden de mogelijke voordelen van drones onderzocht, bijvoorbeeld voor inspecties van het asfaltoppervlak en bij operationele processen zoals deicing en aanvoer van vliegtuigonderdelen voor onderhoud. Onderzocht wordt of dit in de toekomst wenselijk en haalbaar is. Er wordt in samenwerking met Schiphol, Dutch Drone Delta, Koninklijke Marechaussee en Transavia getest tot en met 24 juni.
Gereguleerd gebruik van drones is tot en met 24 juni mogelijk op Schiphol. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voerde een tijdelijke regeling door die het verbod op gereguleerd gebruik van drones door aangewezen partijen in de operatie van Schiphol opheft. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de specifieke aanvragen daarvoor vervolgens positief beoordeeld. Alle andere verboden en verplichtingen blijven van toepassing. De vluchten worden, in afstemming met LVNL, uitgevoerd door gecertificeerde partijen die in direct contact staan met de verkeerstoren. Het overige gebruik van drones door onbevoegden in de nabijheid van Schiphol blijft onveranderd en nadrukkelijk verboden. LVNL heeft het voortouw genomen in het verkrijgen van deze tijdelijke regeling. LVNL zag, net zoals de andere partijen, de gelegenheid ontstaan door aanzienlijk minder vliegbewegingen als gevolg van het coronavirus.
“Ons plan is om drones in de toekomst te integreren in ons luchtruim, zodat bemand en onbemand vliegverkeer veilig naast elkaar kunnen opereren. Dat is een uitdagende opgave. We zien het huidige, rustigere luchtruim als kans om hiermee te oefenen en procedures te testen. In deze proef kunnen we de eerste ervaringen opdoen hoe we op een veilige manier bemand verkeer en drones op Schiphol kunnen laten vliegen,” aldus José Daenen, Director Operations bij LVNL.
De testen zullen plaatsvinden op veilige afstand van start- en landingsbanen en rijbanen die in gebruik zijn voor vliegverkeer. Er zal zichtbaar getest worden op de verschillende aangewezen platformen en op verschillende hoogtes met diverse drones. Uit het onderzoek moet onder andere blijken hoe de ontworpen procedures voor het gebruik van drones op luchthavens in de praktijk werken.
“Op Schiphol is momenteel 85% minder vliegverkeer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is enorm vervelend voor luchtvaartmaatschappijen en veel reizigers, maar biedt ons ook de kans een proef als deze uit te voeren. Op basis van deze proef willen we erachter komen of we met het gebruik van drones processen efficiënter, duurzamer en beter kunnen inrichten. We zijn blij met de tijdelijke regeling en trots dat we, samen met onze partners, deze proef zo snel hebben kunnen realiseren,” zegt Hassan Charaf, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group.
Stephan van Vuren, initiatiefnemer Dutch Drone Delta: “Drones en bemande luchtvaart zullen in de toekomst steeds vaker het luchtruim gaan delen. De meest concrete vorm van die interactie zal plaatsvinden op de luchthaven, daarom is het uitvoeren van deze proef een belangrijke stap. Vanuit Dutch Drone Delta gaan we bij deze proef onder andere kijken naar de procedures, techniek maar ook naar het maatschappelijk draagvlak. Wat vinden gebruikers en medewerkers van de luchthaven van rondvliegende drones?”