Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • luchtverkeersleider
  • Salaris

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • En verder

    • Informatie luchtvarenden
    • Privacy
    • Disclaimer

    En verder

    • Informatie luchtvarenden
    • Privacy
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Team LVNL
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Realiseren veiligheid
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Lelystad Airport neemt verhoogde verkeerstoren in gebruik

12 jul 2018

Donderdag 12 juli is de verhoogde verkeerstoren van Lelystad Airport officieel in gebruik genomen. Hanne Buis, directeur van Lelystad Airport, Jurgen van Avermaete van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Jeroen Buter, projectleider van de torenvernieuwing, verrichtten samen de officiële openingshandeling. Met deze ingebruikname is afscheid genomen van de tijdelijke mobiele toren van het ministerie van Defensie van waaruit het vliegverkeer op Lelystad Airport sinds augustus 2017 werd begeleid.

 

Lelystad Airport bereidt zich voor op de komst van groot commercieel vliegverkeer. Om luchtverkeersleiders nog beter zicht te bieden op het gehele luchthaventerrein is de huidige verkeerstoren verhoogd. Hiermee voldoet de toren tevens aan de minimale vereisten voor het laten opstijgen en landen van groot vliegverkeer. Ook is een nieuwe terminal in aanbouw om het groeiend aantal passagiers goed te kunnen faciliteren. Daarnaast is in 2017 een nieuwe taxibaan aangelegd en is de start- en landingsbaan verlengd.

 

“We werken er dagelijks hard aan om van Lelystad Airport een aantrekkelijk vakantievliegveld te maken. Met de ingebruikname van de verhoogde verkeerstoren op Lelystad Airport zijn we hier weer een stap dichterbij”, aldus directeur van Lelystad Airport Hanne Buis. “Veel dank aan alle partijen die betrokken zijn bij de verhoging van de verkeerstoren: de architect Benthem Crouwel, de regionale bouwers, LVNL en het projectteam van Lelystad Airport. Het is een resultaat waar we samen trots op mogen zijn.”

 

Jurgen van Avermaete, verantwoordelijk voor luchtverkeersleiding op Lelystad Airport vanuit Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL): “Vanuit onze torensimulator hadden we al een blik kunnen werpen op de verlengde baan en het vliegveld. In werkelijkheid is het overzicht nog beter dan we hadden verwacht. Een mooie werkplek voor de luchtverkeersleider die van hieruit het groothandelsverkeer na de opening veilig en efficiënt gaat begeleiden”. Volgens Jurgen van Avermaete (LVNL) is dit letterlijke hoogtepunt een belangrijke stap in de ontwikkeling van Lelystad Airport.

Duurzaam verhoogde verkeerstoren

Kampstaal, Jorritsma Bouw, Wouda en Sysconinstallatietechniek zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest om de oorspronkelijke toren op te hogen en de nieuwe apparatuur te plaatsen. De luchtverkeersleiding zit straks op 22 meter hoogte. Dat is ruim 13 meter hoger dan de oude toren. De ophoging is een bijzonder en duurzaam project omdat de bestaande constructie behouden is gebleven. Net onder de bestaande koepel is de staalconstructie los gekoppeld. Het onderste deel is blijven staan en er is vanaf de tweede verdieping een nieuwe staalconstructie geplaatst. Deze is boven op de schuin geplaatste kolommen (schoorconstructie) geplaatst, waarbij de bestaande gevel is doorgezet tot aan de nieuwe hoogte. De bovenste en de onderste ring van het nieuwe gedeelte is uitgevoerd in plaatstaal.

 

De rood-witte banen zijn gestukadoord en daarna geschilderd, zodat de verhoogde toren volledig in haar eigen kleuren is opgeleverd. Projectleider van de torenvernieuwing Jeroen Buter: “Ondanks de korte doorlooptijd is door intensieve samenwerking tussen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), architect, aannemers, gemeente Lelystad en Lelystad Airport de uitvoering een succes geworden”.

 

De verkeersinformatiedienst van Lelystad Airport neemt de vernieuwde toren vanaf juli 2018 in gebruik. Bij openstelling van Lelystad Airport voor groot commercieel vliegverkeer wordt LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) verantwoordelijk voor de torenverkeersleiding op Lelystad Airport en CLSK (Commando Luchtstrijdkrachten) zorgt voor de naderingsverkeersleiding.

Deel dit nieuwsbericht

  • Ander nieuws

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap