Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • Salaris
  • luchtverkeersleider

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer

    En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Veilige uitvoering in de praktijk
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Luchtvarenden

    Luchtvarenden

    • Informatie voor luchtvarenden
    • AIS-publicaties
    • Lelystad Airport
    • Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol

    Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol
    Animaties voor vliegers - overzicht
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Luchtverkeersleiding Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport na 2021 vanaf Schiphol

29 okt 2018

LVNL gaat de toren- en naderingsverkeersleiding van de luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport na 2021 vanaf Schiphol-Oost uitvoeren.

 

Voor de torenverkeersleiding wordt dan gebruik gemaakt van de zogenoemde remote tower technologie. Voor LVNL is dit niet de eerste kennismaking met deze technologie: eerder in september 2016 is het lokale vliegverkeer op Groningen Airport Eelde, in het kader van een Europees onderzoeksprogramma, met behulp van camera’s vanaf Schiphol-Oost afgehandeld.

 

Centralised base en remote tower technologie

Een centralised base betekent dat toren- en naderingsverkeersleiding van een luchthaven uitgevoerd worden vanaf een centrale plek. Dit is mogelijk als gebruik wordt gemaakt van de remote tower technologie; een concept waarbij een torenverkeersleider op een andere locatie door middel van camera’s zicht heeft op het luchthaventerrein en het nabije luchtruim. De naderingsverkeersleiding wordt vanaf radarposities gedaan.

 

Remote tower wordt onder andere al toegepast in Zweden. Ook andere Europese landen zijn bezig met het ontwikkelen van Remote Tower Operations. Het afhandelen van verkeer door middel van deze nieuwe technologie zal voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften en heeft voordat het in gebruik wordt genomen ook goedkeuring nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Op dit moment is de aanbesteding voor het systeem in voorbereiding. Een deel van het project wordt gefinancierd met Europese INEA-subsidie.

Deel dit nieuwsbericht

  • Ander nieuws

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap