Afgelopen weekend was een historisch weekend op de verkeerstorens op Schiphol; er werd afscheid genomen van de oude vertrouwde papieren strippen. De Electronic Flight Strips werden ingevoerd als onderdeel van de verbouwing van de verkeerstorens op Schiphol die inmiddels bijna acht maanden bezig is. Om de werkomgeving van de luchtverkeersleiding en daarmee de veiligheid te verbeteren zijn de verkeerstorens op Schiphol binnenin vernieuwd. Het aantal werkposities is bijna verdubbeld en er zijn nieuwe consoles geïntroduceerd. Na de verbouwing kunnen 15 mensen tegelijk op de centrumtoren werken. Dat draagt bij aan onze belangrijkste prioriteit: veiligheid. De implementatie van EFS is één van de grootste veranderingen op de torens die LVNL ooit gekend heeft. Met de ingebruikname van dit systeem vervalt de huidige manier van werken met het doorgeven van papieren strippen op de toren. Na de start op zaterdag is er ook op zondag 21 april volop getest met het nieuwe systeem. Beide testdagen waren succesvol en dat betekent dat maandagavond 22 april de transitiefase is ingegaan.
Het ontbreken van het bekende getik
Marcel Bakker, General Manager Systems & Infrastructure: “Ik ben verheugd dat acht maanden hard werken en voorbereiden hebben geresulteerd in het op tijd opleveren van vier nieuwe consoles op Toren-West en negen nieuwe consoles in de buitenring op Toren-Centrum vorige week. Het was een bijzondere exercitie en ik ben er trots op dat het vliegverkeer de afgelopen maanden geen enkele hinder heeft ondervonden van de bouwwerkzaamheden in de beide torens. Toen ik zaterdagochtend ging kijken en de laatste trap naar boven nam viel één ding op: rust door het ontbreken van het bekende getik van de metalen striphouders. Het tweede wat daarna meteen opviel waren de tevreden gezichten van de verkeersleiders die nu op de plek konden gaan zitten dicht op het raam die het beste zicht geeft op hun werkgebied. Het bleek dat sommige verkeersleiders zelfs speciaal een dienst hadden geruild om als één van de eersten met het nieuwe systeem te kunnen werken. Nu ook het testweekend met EFS succesvol is geweest draag ik het systeem over aan de luchtverkeersleiders en wens hen veel succes in de aankomende zes weken met de transitiefase.”
De volgende spannende fase
José Daenen, Director Operations én verkeersleider: “Er is in dit testweekend hard gewerkt door verkeersleiders op de torens met een maximale personele inzet. Ondanks de feestdagen heeft iedereen zich enorm ingezet om van de introductie van EFS een succes te maken. Door de goede voorbereidingen en de vele trainingen die er tot half april zijn geweest verliepen de eerste dagen vlekkeloos. Er zijn tijdens het testweekend wel een aantal verbeterpunten voor de software geconstateerd en daar wordt inmiddels hard aan gewerkt. Nu start de volgende spannende fase die tot 1 juni aanstaande duurt. Tijdens deze transitiefase nemen luchtverkeersleiders het nieuwe systeem volledig in gebruik. Zij moeten in die fase wennen aan een verbouwde werkomgeving met de daarbij horende nieuwe werkwijze(n). Gedurende deze tijd is het daarom gewenst om meer tijd per vlucht beschikbaar te hebben voor de afhandeling dan in de huidige normale operatie. Om de operatie goed te laten verlopen wordt er in deze periode zoveel mogelijk met een derde ground controller gewerkt op Toren-Centrum.“
Voor meer informatie over de verbouwing van de verkeerstorens op Schiphol.
Marcel Bakker (Links), General Manager Systems & Infrastructure en José Daenen, Director Operations én verkeersleider.