Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • luchtverkeersleider
  • Salaris

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • En verder

    • Informatie luchtvarenden
    • Privacy
    • Disclaimer

    En verder

    • Informatie luchtvarenden
    • Privacy
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Team LVNL
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Realiseren veiligheid
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Kruisende banen

 

Een voorbeeld van kruisend baangebruik: een van de Aalsmeerbaan vertrekkend vliegtuig (rood) kruist mogelijk een vertrekkend vliegtuig van de Buitenveldertbaan (groen), als het vliegtuig vertrekkend van de Aalsmeerbaan gelijktijdig én van het begin van de baan zou starten.

 

Van kruisend baangebruik is sprake als de banen elkaar fysiek kruisen. Op Schiphol geldt dit voor de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan en voor de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan.

 

Naast de hierboven genoemde voorbeelden van veiligheidsprocedures, is het bij het gebruik van kruisende banen - afhankelijk van de omstandigheden - ook mogelijk  bepaalde op- en afritten van start- en landingsbanen te laten gebruiken, waardoor het starten en landen alsnog onafhankelijk van elkaar kan worden uitgevoerd.

 

 

 

Een voorbeeld van onafhankelijk baangebruik bij kruisende banen: een van de Aalsmeerbaan vertrekkend vliegtuig (grijs) is niet afhankelijk van het vertrekkende vliegtuig van de Kaagbaan (groen), omdat dit vliegtuig niet vanaf het begin van de baan vertrekt maar van een andere positie (oprit) van de baan. Als het vliegtuig dat van de Kaagbaan start wel van het begin van de baan vertrekt ontstaat er jet blast hinder voor het van de Aalsmeerbaan vertrekkende vliegtuig. Jet blast is de snel stromende lucht die wordt geproduceerd door de straalmotor van vliegtuigen, in het bijzonder bij de start.

  • Werken bij LVNL
  • Luchtverkeersleider worden
  • Stijg boven jezelf uit
  • Taken LVNL

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap