Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • Salaris
  • luchtverkeersleider

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer

    En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Veilige uitvoering in de praktijk
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Luchtvarenden

    Luchtvarenden

    • Informatie voor luchtvarenden
    • AIS-publicaties
    • Lelystad Airport
    • Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol

    Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol
    Animaties voor vliegers - overzicht
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Preferentievolgorde

Overdag zijn tijdens de piekuren drie banen tegelijk in gebruik. Afhankelijk van het aanbod van luchtverkeer zijn dat combinaties van twee startbanen en één landingsbaan, of van twee landingsbanen en één startbaan. Buiten de pieken wordt een combinatie van twee banen ingezet, één landingsbaan en één startbaan. Tussen de pieken kunnen korte tijd vier banen in gebruik zijn: twee startbanen en twee landingsbanen.

 

Met de vijf lange en één korte baan waarover Schiphol beschikt zijn veel verschillende combinaties van één of twee landingsbanen en één of twee startbanen. De weersomstandigheden, het actuele verkeersaanbod en de milieuregels bepalen welke combinatie wordt gebruikt. Dit gebeurt aan de hand van de zogenoemde preferentievolgorde. Indien gedurende bepaalde meteorologische en operationele omstandigheden meerdere baancombinaties geschikt zijn, dan bepaalt de preferentievolgorde welke baancombinatie daadwerkelijk wordt ingezet. Zo is er bij goed zicht en zwakke wind meer dan één baancombinatie mogelijk. Luchtverkeersleiders houden de volgorde van de preferentielijst aan bij de bepaling van te gebruiken baancombinaties. Deze preferentielijst is onderdeel van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel, zoals vastgelegd in het Aldersadvies van 8 oktober 2013. Dit is opgesteld in gezamenlijk overleg aan de Tafel van Alders tussen bewoners, bestuurders, het Rijk, Amsterdam Airport Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen en LVNL.

 

Voor de dag (06:00-22:30 uur) en nacht (22:30-06:00 uur) worden aparte preferentielijsten gehanteerd. Ook gelden alternatieve preferentielijsten tijdens momenten dat een baan niet beschikbaar is.  Aan de Tafel van Alders is afgesproken dat de sector geen stuurmaatregelen zal treffen gedurende het gebruiksjaar. Daardoor is sprake van een vaste preferentievolgorde die gedurende het jaar niet wordt gewijzigd.

  • Werken bij LVNL
  • Luchtverkeersleider worden
  • Stijg boven jezelf uit
  • Taken LVNL

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap