10 juni 2025
LVNL gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring
10 juni 2025
Als eerste is de fundering van de antennes van het oude ILS gesloopt en vervolgens zijn de brokstukken met een sorteergrijper afgevoerd. Een ILS bestaat uit een hoge mast met antennes naast de baan (glijpad mast) en een lange rij antennes aan het uiteinde van de baan (localizer). De oude fundering bestond uit 18 stroken waar de oude localizer antennes op gebouwd waren. Ook zijn de oude heipalen weggehaald uit de grond. Na het slopen, volgt het opbouwen. Zo zijn 18 nieuwe funderingspalen al geplaatst. Deze palen van 14 meter werden met een heistelling tot 17,5 meter onder NAP in de grond geheid.
Deze week wordt de nieuwe glijpad mast door middel van een hijskraan op zijn plek gezet. Een glijpadmast zorgt ervoor dat het vliegtuig onder de juiste daalhoek richting de baan kan afdalen en aan het begin van de baan zijn wielen op de grond kan zetten. Deze mast is 14,5 meter hoog en moet dus door een nóg grotere kraan worden opgehesen. Na installatie van de mast wordt er klimbeveiliging in de mast geïnstalleerd. Dit is nodig omdat LVNL bij onderhoud in de mast moet kunnen klimmen om bijv. onderdelen te vervangen of de antennes schoon te maken. In de zomervakantie werken we door aan het opbouwen van de localizer antennes. De localizer zorgt ervoor dat het vliegtuig in het midden van de baan uitkomt.
Een ILS is een radionavigatiesysteem dat ervoor zorgt dat vliegtuigen veilig kunnen landen. Het systeem begeleidt vliegtuigen veilig naar de juiste plek op de landingsbaan. Het ILS van de Buitenveldertbaan is aan vervanging toe. De werkzaamheden zijn gelijktijdig gepland met het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan door Schiphol. Hierdoor wordt de hinder in de omgeving zoveel als mogelijk beperkt, omdat de baan dan toch al buiten gebruik is.