26 mei 2025
LVNL gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring
26 mei 2025
Op dinsdagavond 27 mei voert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een meetvlucht uit om de betrouwbaarheid te testen van het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan (36C). Dit is nodig omdat er een onderdeel wordt vervangen vanwege een technisch mankement. Na vervanging van dit onderdeel vinden er eerst grondmetingen plaats. Hierna volgt de meetvlucht om de juiste werking van het ILS te controleren en is het ILS inzetbaar voor landingen bij goed zicht. Als laatste volgt een betrouwbaarheidsperiode van minimaal één week waarin het ILS betrouwbaar en stabiel moet werken. Indien dit het geval is, is de baan ook weer inzetbaar voor landingen bij slecht zicht (zoals dichte mist).
De meetvlucht is gepland te starten rond 22:00 uur, wanneer er minder regulier vliegverkeer is, zodat er voldoende ruimte is in het luchtruim om deze vlucht veilig te kunnen uitvoeren, en duurt ongeveer anderhalf uur. Het is mogelijk dat de omgeving hinder ervaart van het meetvliegtuig. De verwachting is dat dit met name kan gebeuren in de omgeving van Rijsenhout, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Leimuiden, Ter Aar, Alphen aan den Rijn, Waddinxveen, Gouda, Bodegraven, Nieuwkoop, Woerden, Nieuwveen, Kudelstaart, Aalsmeer en Uithoorn.
Het speciaal meetvliegtuig (een Beechcraft King Air B350) vliegt op verschillende hoogten meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Daarmee zijn afwijkende vluchtpatronen te zien. Het reguliere vliegverkeer kan blijven vertrekken vanaf en aankomen op de geluidpreferente banen.
Vliegpatronen meetvliegen 36C in mei 2023