Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • luchtverkeersleider
  • Salaris

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • En verder

    • Informatie luchtvarenden
    • Privacy
    • Disclaimer

    En verder

    • Informatie luchtvarenden
    • Privacy
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Team LVNL
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Realiseren veiligheid
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Veiligheid in 2016

Programma’s ter verbetering van de veiligheid in 2016

Als gevolg van interne risicoanalyses en/of veiligheidsaanbevelingen wordt uitvoering gegeven aan diverse projecten om de veiligheid verder te verbeteren. In 2016 waren de belangrijkste daarvan:


Ontwikkeling van een gezamenlijke roadmap voor Amsterdam Airport Schiphol voor het verbeteren van de grondafhandelingscapaciteit om de groeiende verkeersvolumes op Schiphol het hoofd te bieden. Zonder een uitbreiding van de grondcapaciteit komt bij verdere groei van het luchtverkeer mogelijk de veiligheid in het gedrang;

 

Voorbereiding introductie van ‘digitale strippen’ in de verkeerstoren om een veiligere afhandeling mogelijk te maken. Een ‘proof-of-concept’ is in 2016 gereed gekomen. Digitale strippen zullen zorgen voor meer rust in de toren en bieden meer mogelijkheden om elektronische veiligheidsvangnetten te introduceren;

 

Implementatie van een fall-back air-ground en ground-ground voice communicatiesysteem;

Ontwikkeling van een digitaal briefingsysteem. Dit maakt het mogelijk om nog beter te borgen dat verkeersleiders, bij aanvang van hun operationele dienst, van alle nodige operationele mededelingen op de hoogte zijn;

 

Duidelijkheid in Veiligheid, een programma dat is gestart in 2011 en afgerond in 2016 en dat zich richtte op het nauwer laten aansluiten van operationele procedures aan de operationele praktijk en de regelgeving. Onderdeel van het programma waren modules als 'Veiligheidsbewustzijn' en 'Just Culture'.
Rapporten Onderzoeksraad Voor Veiligheid
Op 13 april 2016 verscheen het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ‘Startklaring tijdens baaninspectie vogelwacht: 12 januari 2014’. Het rapport bevatte geen aanbevelingen.


Veiligheidsstudies

Conform de Europese regelgeving moet voor elke verandering aan het luchtverkeersleidingssysteem een veiligheidsstudie worden uitgevoerd. Enkele belangrijke of opmerkelijke onderwerpen in 2016 waren:


Er zijn veiligheidsbeoordelingen uitgevoerd van acht onderwerpen: gebruik Aalsmeerbaan bij onderhoud Buitenveldertbaan, experiment Remote Tower operations Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport, aanpassing procedure baankruisingen door sleepverkeer op Schiphol, verhoging weerslimieten voor gebruik afhankelijke banen Schiphol, verhoging capaciteit vijfde inboundpiek Schiphol, aanpassing Rotterdam Approach overdrachtsprocedu-res, gewijzigde procedure parallel naderen Zwanenburgbaan (36C) en Aalsmeerbaan (36R) en introductie derde ground controller Schiphol. Alle beoordelingen leidden, eventueel na het nemen van extra mitigerende maatregelen, tot goedkeuring voor het in gebruik nemen van de wijziging.
In het verslagjaar zijn nog twee andere studies afgerond. Zij hadden betrekking op de veiligheidsconsequenties van de Giro d’Italia etappes in Nederland en van de militaire oefening Frisian Flag.

  • Ander nieuws

  • Klantwaarderingsonderzoek
  • Integratie civiel-militaire luchtverkeersleiding verder onderzocht
  • Diversiteitsavond Werken bij LVNL

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap