LVNL legt de lat om veilig te opereren steeds hoger. Op het gebied van duurzaamheid gaan we bijdragen aan het beperken van emissies en het verminderen van geluidsoverlast. Efficiënter vliegen (bijvoorbeeld dankzij de Single European Sky, luchtruimherziening en technisch-logistieke innovaties) en de ontwikkeling van vliegtuigtechniek (efficiëntere motoren) helpen daarbij. Waar het gaat over kostenbewust opereren, zien we dat in de hele keten wordt gezocht naar manieren om kosten te beperken in combinatie met het verbeteren van de performance. Dit geldt ook voor luchtverkeersleiding. Daarom stuurt de Europese Commissie in het kader van Single European Sky op prestatieafspraken.
Veilig, duurzaam en kostenbewust voor zowel Nederland, klanten als partners lopen als een rode draad door alle thema’s heen en zijn leidend in alles wat we doen.
LVNL handelt jaarlijks meer dan een half miljoen vluchten veilig af. We willen alles in het werk stellen om de operatie ook in de toekomst veilig te houden en de keten met andere partijen te optimaliseren. Daarnaast worden bedreigingen op het gebied van cyber security groter en complexer. LVNL heeft het eigen safety en security management opnieuw vormgegeven om binnen de organisatie en de sector beter in staat te zijn risico’s te signaleren en deze te mitigeren. Binnen de sector hebben Schiphol, LVNL en deluchtvaartmaatschappijen een integraal Safety Management Systeem (iSMS) ingericht. Maar we willen meer.
Waar zetten we op in?
Wij ontwikkelen ons eigen safety en security managementsysteem verder door, omdat we de veiligste luchtverkeersleidingsorganisatie ter wereld willen zijn.
Verdere ontwikkeling van onze veiligheidscultuur naar een lerende organisatie op het gebied van veiligheid. We hebben de ambitie om de stap te zetten van push (door middel van een dashboard) naar pull (zelf signaleren door medewerkers). We stimuleren medewerkers hierin en versterken de just culture.
We vervullen een voortrekkersrol in de verdere implementatie van het iSMS. We werken samen met Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen aan een roadmap met projecten die de veiligheid nog verder verbeteren.
We besteden de komende jaren samen met onze sectorpartners nog meer aandacht aan cyber-weerbaarheid en het beheersen van ICT-risico’s.
We stimuleren medewerkers om zelf met voorstellen te komen om veiligheid te verbeteren en ontwikkelen het integraal safety en security managementsysteem nog verder door om de kans op incidenten verder te beperken.
Als LVNL voelen we ons, vanuit onze maatschappelijke functie verantwoordelijk voor een duurzame wereld van morgen. We zien duurzaamheid als één van de belangrijkste kaders van de organisatie. Daarom werken we aan het verduurzamen van onze bedrijfsprocessen en de operatie. We willen daarmee stapsgewijs de CO2-uitstoot van onze organisatie in het bijzonder en de luchtvaart in het algemeen realiseren.
Enkele projecten waar we mee bezig zijn:
Het programma duurzaamheid van LVNL richt zich op het verduurzamen van onze assets, mobiliteit, facilitaire diensten, producten en processen. Target voor 2030 is onder andere een CO2-reductie van 50 procent ten opzichte van 2017. Ook richten we ons op circulariteit door grondstoffen zo lang mogelijk in de kringloop te houden.
Binnen het programma luchtruimherziening werken we aan verduurzaming van de luchtvaart: met name door optimalisatie van routes (korter vliegen) en het vliegprofiel (CCO en CDO). Target is 8 procent brandstofbesparing (en daarmee emissievermindering) in 2030. Voor de periode tot en met 2024 zetten we in op 2 tot 3 procent brandstofbesparing.
We werken aan manieren om de CO2-uitstoot van de luchtvaart preciezer en toegespitst op de Nederlandse situatie te berekenen zodat we de footprint van ons handelen en voortgang daarin in kaart kunnen brengen.
We verduurzamen onze operatie en de organisatie om de impact van de luchtvaart op het milieu te verminderen. Hier kun je uitgebreider lezen op welke gebieden we dat nog meer doen.
LVNL wordt grotendeels gefinancierd door luchtvaartmaatschappijen, die een tarief betalen voor overvliegen en landen. Daarom is het van groot belang dat wij efficiënt werken.
Wat doen we?
Voor elke investering starten we met het maken van een business case, om kosten en baten (inclusief waardecreatie voor de klant en hinderbeperking voor de omgeving) zorgvuldig te kunnen afwegen. Om ontwikkelkosten te beperken streven we ernaar oplossingen zo veel mogelijk ‘off the shelf’ te kopen en/of et gezamenlijk met andere luchtverkeersleidingsorganisaties aanschaffen, onderhouden en ontwikkelen van systemen. Aangaan van strategische partnerships met collega-ANSP’s of leveranciers met als doel de innovatie en waardecreatie te versnellen en de kostenefficiency te vergroten.
We kijken mee met andere luchtverkeersleidingsorganisaties hoe zij problemen oplossen en betrekken andere partijen die kennis en ervaring met ons kunnen delen. We blijven werken met een flexibele personele schil om specifieke expertise in te schakelen en pieken op te vangen. We blijven werken aan een zo hoog mogelijk opleidingsrendement; het percentage trainees dat de eindstreep haalt verhogen naar 75 procent.
LVNL zorgt voor een goede balans tussen kosten en toegevoegde waarde voor onze klanten om de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart te behouden.
Klik door naar thema 'De prestatie verbeteren'
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info