We willen de prestatie van de keten nationaal en in het Europese netwerk verbeteren terwijl het vliegverkeer toeneemt. Omdat er schaarste is aan luchtruim zien we dat afhankelijkheden toenemen, de groeimogelijkheden van Schiphol kennen bijvoorbeeld een afhankelijkheid met de groei van Lelystad. Er is een meer integrale blik nodig om prestaties te verbeteren. Dit betekent dat samenwerking in de keten; met de sector, politiek en omgeving en het delen van actuele informatie in belang toeneemt. De omgeving accepteert overlast in de vorm van geluid en emissies steeds minder. Daarnaast zien we dat de sector steeds meer van LVNL vraagt om voldoende capaciteit en voorspelbaarheid te bieden om verdere verkeersontwikkeling mogelijk te maken, waarbij veiligheid gegarandeerd blijft. Onderwerpen die spelen en die we aangrijpen om onze prestaties te verbeteren zijn het verbeteren van de voorspelbaarheid met Airport CDM (inclusief DMAN), capacity management, AMAN en XMAN, de integratie naar één civiel/militaire ATM-organisatie, de professionalisering van omgevingsmanagement en de ontwikkelingen binnen de Europese Unie (denk aan SESAR, FABEC, en de ontwikkeling van ons nieuwe ATMsysteem iCAS).
Om onze prestatie voor Nederland en onze klanten en partners te verbeteren moeten wij onze rol in de keten verder versterken.
Een naadloze operatie, met betere voorspelbaarheid, in alle denkbare (weers-)omstandigheden, dat is waar wij naar streven. Optimalisatie van samenwerking binnen de keten is hiervoor van belang. Hiermee dragen we bij aan ons doel om het aantal vertragingsminuten met 5-10 procent te verminderen. Wat doen we daaraan?
Door capaciteitsmanagement en de verdere uitrol van A-CDM, DMAN en AMAN-XMAN optimaliseren we onze samenwerking en prestatie in de keten, noodzakelijk voor een naadloze operatie.
Er is in Nederland steeds meer aandacht voor de balans tussen de negatieve en positieve effecten van de luchtvaart. De grenzen worden aangegeven door de politiek maar binnen deze context is het aan LVNL om waarde toe te voegen voor zowel de omgeving als onze klanten en partners. Hiervoor ontwikkelen we een breder perspectief op onze omgeving en maken op basis daarvan afwegingen. LVNL heeft hierin als ZBO een duidelijke rol: niet politiek, niet commercieel maar objectief. Wij zetten in op een transparant proces en een constructieve dialoog op basis van feiten. We betrekken de stakeholders op tijd bij ontwerpen en besluiten.
We gaan voor een transparant proces en een constructieve dialoog om onze relatie met de omgeving te verbeteren.
Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) en LVNL integreren per 2023. LVNL en CLSK werken dan samen als één ATM-organisatie, die de luchtverkeersdienstverlening verzorgt in het lagere luchtruim (tot FL 245). Integratie van de beide organisaties biedt kansen en draagt maximaal bij aan een zo effectief mogelijk beheer en gebruik van het luchtruim, gegarandeerde dienstverlening voor civiel en militair vliegverkeer en aan borging van de grondwettelijke taken door Defensie. Welke stappen zetten LVNL en CLSK tot 2023?
Per 2023 integreren LVNL en CLSK tot één ATM-organisatie om tot een zo effectief mogelijk beheer en gebruik van het luchtruim te komen.
We zijn een relatief kleine luchtverkeersleidingsorganisatie op een van de drukste luchthavens van Europa. Dat maakt dat we heel scherp moeten zijn op wat we veranderen en welke (schaarse) resources we daarvoor inzetten. Nieuwe technologische ontwikkelingen zijn vaak complex, duur en hebben een hoog risicoprofiel. Daarom is het voor ons van belang om te investeren in samenwerking met andere ANSP’s als die al verder zijn in ontwikkeling van nieuwe technologie of als het samen goedkoper kan. We zoeken actief naar partnerships om goedkoper en sneller (technologische) innovaties door te voeren. Wat doen we?
Binnen Europa zoeken en versterken we de samenwerking met andere luchtverkeersleidingsorganisaties en leveranciers als we daarmee op een efficiënte manier onze prestatie kunnen verbeteren.
Klik terug naar 'Corporate Visie & Strategie'
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info