Mijn naam is Edzer Oosterhof. Ik heb Lucht- en Ruimtevaarttechniek gestudeerd aan de TU Delft, met een focus op Control & Simulation. Ik heb mijn afstudeeropdracht bij LVNL uitgevoerd. De TU Delft heeft een speciale onderzoeksgroep gericht op Air Traffic Management. Door de samenwerking met iLabs ontstaat een interessante brug tussen de wetenschap en de praktijk bij LVNL. Dat maakt het erg interessant om bij iLabs onderzoek te doen.
Ontwikkeling debunching-concept
Ik heb in mijn onderzoek een ‘debunching’-concept ontwikkeld voor inkomend vliegverkeer. Debunching is het voorspellen van een inefficiënte stroom van vliegverkeer en het oplossen hiervan door het vliegverkeer eerder te beïnvloeden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer veel vluchten in een korte tijd het luchtruim binnenvliegen. EUROCONTROL heeft hiervoor een probabilistisch model gemaakt van de verwachte aankomsttijden in de sector. Dit model maakt het mogelijk om de kans op bunching te voorspellen. Voor de debunching wordt een oplossing berekend door middel van Constrained Genetic Algorithms, waarbij de luchtverkeersleider een optimale suggestie krijgt voor het verlagen van de kans op bunching.
De resultaten van mijn onderzoek laten zien dat het mogelijk is om een voorspelling te doen van de vertraging die een inefficiënte stroom van vliegverkeer kan veroorzaken. Daarnaast blijkt het mogelijk om het verkeer eerder te beïnvloeden op basis van deze voorspelling en dit resulteert in minder vertraging in de sector. Ook wees mijn onderzoek uit dat het cruciaal is om in te zetten op de verhoging van de voorspelbaarheid van inkomend vliegverkeer. Dit laat zien dat innovatie mogelijk is op het gebied van vluchtefficiëntie van inkomend vliegverkeer en welke innovatie ervoor nodig is om dit te realiseren in de praktijk. Hierbij speelt onder andere het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem iCAS een belangrijke rol.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.