Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar

Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar

Luchtverkeersleiding Nederland voert vanaf maandag 17 juni tot medio september onderhoudswerkzaamheden uit aan het landingssysteem (Instrument Landing System) van de Zwanenburgbaan (18C en 36C) op Schiphol.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voert vanaf maandag 17 juni tot medio september onderhoudswerkzaamheden uit aan het landingssysteem (Instrument Landing System) van de Zwanenburgbaan (18C en 36C) op Schiphol. Dit systeem zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen landen. Het onderhoud zorgt voor aangepast baangebruik omdat de Zwanenburgbaan gedurende het onderhoud minder inzetbaar is. Hierdoor kan het zijn dat er tijdelijk meer vliegtuigen over andere omliggende gemeentes vliegen.   

Een Instrument Landing System (ILS) speelt een belangrijke rol in het veilig laten landen van vliegtuigen.

José Daenen Directeur Operations

José Daenen, Directeur Operations: “Een Instrument Landing System (ILS) speelt een belangrijke rol in het veilig laten landen van vliegtuigen. Het zorgt ervoor dat vliegtuigen via een optimale koers en vaste daalhoek de landingsbaan naderen. Het huidige systeem is reeds lange tijd in gebruik en om ervoor te zorgen dat we begeleiding van vluchten veilig kunnen houden, moeten we nu onderhoud uitvoeren. We gaan onder andere antennes en een localizer (een systeem dat vliegtuigen naar de landingsbaan leidt) vervangen. We doen het werk zorgvuldig en zo snel mogelijk, omdat we weten dat het effect heeft op de omgeving.”

Werkzaamheden

LVNL laat de werkzaamheden zoveel als mogelijk gelijklopen met de onderhoudswerkzaamheden van Schiphol aan de Zwanenburgbaan. Op die manier beperken we de hinder. Die werkzaamheden vinden plaats vanaf 17 juni. Op dat moment is de baan twee weken volledig buiten gebruik. Ook na die tijd werkt LVNL verder aan het behoud van veiligheid in de lucht, onder andere met het vervangen van de localizer. Daarna voert LVNL noodzakelijke metingen uit op de grond en in de lucht om de juiste en nauwkeurige werking van deze systemen te controleren.

Werkzaamheden ILS gestart in de Riekerpolder

Werkzaamheden ILS gestart

Aangepast baangebruik

Met name voor landend verkeer is het nodig andere banen op Schiphol te gebruiken. De geluidspreferente Polderbaan en Kaagbaan blijven we zoveel mogelijk inzetten. Tijdens de onderhoudsperiode landen meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol-Oostbaan (22). Dit zorgt tussen 17 juni en medio september voor meer vliegverkeer over omliggende gemeentes zoals Amstelveen, Amsterdam en Haarlemmermeer (Badhoevedorp). Ook inwoners van Landsmeer, Waterland, Edam-Volendam, Diemen, Ouder-Amstel, Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum, Almere en Huizen kunnen meer vliegverkeer over hun woongebieden waarnemen.

Start- en landingsbanen Schiphol in kaart

Start- en landingsbanen Schiphol in kaart

Infographic Onderhoud ILS Zwanenburgbaan

Open de factsheet over het onderhoud in hoge resolutie

pdf, 686 KB

Documentviewer
Open pdf
ILS werkzaamheden Zwanenburgbaan

ILS werkzaamheden Zwanenburgbaan

Bekijk de video over de ILS werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan

In jouw omgeving

Veelgestelde vragen