In het luchtruim rondom Lelystad Airport vinden meer luchtruimschendingen plaats dan bij andere gecontroleerde luchthavens. Daarom vind je op deze pagina informatie over hoe je luchtruimschendingen rondom Lelystad Airport voorkomt. Je vindt hier ook beschrijvingen en kaarten van het luchtruim rondom Lelystad Airport. Die informatie is ter illustratie. Luchtruiminformatie voor operationeel gebruik vind je in de AIP.
Je veroorzaakt een luchtruimschending als je gecontroleerd luchtruim binnenvliegt zonder klaring van een luchtverkeersleider. Gecontroleerd luchtruim is luchtruim in de klasse A tot en met D. Een luchtruimschending is een risico voor jouw veiligheid en die van ander luchtverkeer.
Zie ook deze pagina over luchtruimschendingen en onderstaande animatie:
Zorg dat je je bewust bent van plekken rondom Lelystad Airport waar je gemakkelijk een luchtruimschending maakt. Dat helpt om ze te voorkomen. Je vindt deze plekken op onderstaande kaart, met een toelichting in de tabel eronder.
Let op: deze kaart is ter illustratie, niet voor operationeel gebruik.
Nr. |
Als je zonder klaring op deze plek vliegt |
Dan schend je dit luchtruim |
1 |
Tussen 1500 ft en 2500 ft in bepaalde delen van Lelystad TMA 2 en/of TMA 3. |
(Ondergrens van Lelystad TMA 2 en 3 is 1500 ft, behalve waar Lelystad CTR 2 (GND – 2500 ft) onder ligt.) |
2 |
In de buurt van Zeewolde langs de kustlijn van Flevoland. |
Lelystad CTR 2 |
3 |
Naar het zuidwesten direct na het verlaten van de Lelystad CTR bij meldpunt BRAVO.
Wil je richting Hilversum of Rotterdam? Vlieg dan na het verlaten van de Lelystad CTR bij meldpunt BRAVO rechtdoor over het Veluwemeer tot aan ‘het oude land’. Buig daarna af. Op die manier vlieg je niet (zonder klaring) de Lelystad CTR weer in bij Zeewolde. |
Lelystad CTR 2 |
4 |
Vanaf de Houtribdijk (Enkhuizen – Lelystad) naar de A6. |
Lelystad CTR 2 |
5 |
Langs de A6. |
Lelystad CTR 1 |
6 |
Langs de A27 naar het noorden. |
Lelystad CTR 1 |
7 |
Over Dronten en Swifterbant beneden 2500 ft.
Wil je naar het noorden? Draai dan pas als je ten noorden van Swifterbant bent. Je zorgt dan dat je niet (zonder klaring) de Lelystad CTR weer in vliegt. |
Lelystad CTR 2 |
8 |
Bij meldpunt MIKE boven 1500 ft. |
Schiphol TMA 1 |
9 |
Ten noordoosten van Lelystad boven 2500 ft en na doorklimmen boven FL 045. |
|
10 |
Boven FL 055. |
Daarnaast helpen de volgende algemene tips bij het voorkomen van luchtruimschendingen:
Bereid je vlucht goed voor. Je weet dan in welk luchtruim je vliegt en waar je een klaring moet vragen.
Kijk of je in je vluchtvoorbereiding grondkenmerken kunt vinden die zorgen dat je vrij blijft van bepaald luchtruim. Denk aan snelwegen, spoorwegen en waterwegen. Of zoek naar kenmerken waaraan je kunt zien welk luchtruim je nadert, zodat je op tijd om een klaring kunt vragen.
Voer je vlucht en je voorbereiding uit met een navigatie-app.
Gebruik luchtruimgrenzen niet om op te navigeren, maar blijf er vrij van.
Luister tijdens je vlucht uit of roep op bij Amsterdam Info of Dutch Mil Info. Op die manier ben je ook bereikbaar bij een mogelijke luchtruimschending.
Deze video’s over de VFR-routes.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info