Op Lelystad Airport vinden meer runway en taxiway incursions plaats dan op andere gecontroleerde luchthavens. Daarom vind je op deze pagina informatie over hoe je deze incursions op Lelystad Airport voorkomt.De kaarten van Lelystad Airport die je hier vindt, zijn ter illustratie. Kaartmateriaal voor operationeel gebruik vind je in de AIP.
Wat zijn runway incursions?
Je zorgt voor een runway incursion als je je zonder klaring binnen de beschermde zone van de baan bevindt (blauw gearceerd op het kaartje hieronder). De holding points op de baanentries bevinden zich buiten deze beschermde zone. De baan hoort niet bij deze zone.
Bekijk ook deze animatie over runway en taxiway incursions op Lelystad Airport (ENG):
Wat zijn taxiway incursions?
Een taxiway incursion ontstaat als je zonder toestemming taxiet op rijbanen. Je rijdt dan namelijk zonder klaring de manoeuvring area in. De rode lijn op de kaarten hieronder markeert de grens van de manoeuvring area.
Rijbaan S en runway holding points S1, S2, S3
Rijbaan S en runway holding points S3, S4, S5
Rijbaan N en L-platform
Zie ook:
De aerodrome chart in de AIP (sectie AD 2. EHLE 2.24).
Hoe voorkom je runway en taxiway incursions?
Vraag een klaring aan Lelystad TWR voor onderstaande zaken:
Vlucht
Vraag toestemming aan Lelystad TWR voor…
VFR vertrekkend
Taxiën (ook als je naar het tankstation gaat of een engine run uitvoert)
Take-off
VFR landend
Landing
Taxiën
Zie ook:
De sectie AD 2 EHLE 2.22. 4 ‘VFR flight procedures and regulations’ in de AIP.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.