Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • Salaris
  • luchtverkeersleider

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer

    En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Veilige uitvoering in de praktijk
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Luchtvarenden

    Luchtvarenden

    • Informatie voor luchtvarenden
    • AIS-publicaties
    • Lelystad Airport
    • Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol

    Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol
    Animaties voor vliegers - overzicht
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Procedurewijzigingen

1 december 2016

Aanpassing weerslimieten voor afhankelijk baangebruik

Per 1 december 2016 worden er bij een wolkenbasis van 1.000 voet tot en met 2.000 voet andere baancombinaties op Schiphol gebruikt om de veiligheid te blijven garanderen.

 

Het banenstelsel op Schiphol heeft banen die convergerend zijn. Als een vliegtuig tijdens de nadering voor deze banen een doorstart maakt kruist deze het vliegpad van een andere baan. Door eisen te stellen aan zicht en wolkenbasis kan de luchtverkeersleider dit goed zien vanuit de toren en tijdig ingrijpen om de veiligheid te garanderen. Dit noemen wij afhankelijk baangebruik. Met de grotere verkeersdrukte, de toegenomen klimprestaties van de vliegtuigen en het meer standaard afhandelen van het verkeer heeft LVNL geconcludeerd dat de norm voor de wolkenbasis van 1.000 voet (ongeveer 330 meter) niet langer voldoende is. Om de veiligheid te blijven garanderen heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) besloten om afhankelijke, convergerende baancombinaties alleen te gebruiken als de wolkenbasis hoger is dan 2.000 voet (ongeveer 660 meter) hoogte. Dit geeft de verkeersleider meer tijd om een doorstart waar te nemen en waar nodig aanvullende instructies te geven. Door deze maatregel worden vaker onafhankelijke baancombinaties ingezet, zoals in parallelle banen bij starten. De weerslimieten voor parallel baangebruik veranderen niet.

Effect baangebruik

De veiligheidsmaatregel heeft effect op het baangebruik bij een wolkenbasis van 1.000 tot en met 2.000 voet. Naar verwachting [1] worden dan de Kaagbaan (06) en de Buitenveldertbaan (27) minder gebruikt om te landen en de Kaagbaan (24) minder om te starten. Op de Zwanenburgbaan (18C/36C), de Aalsmeerbaan (36R) en de Schiphol-Oostbaan (22) worden meer landingen verwacht en op de Aalsmeerbaan (18L) meer starts. Op het totale aantal landingen verschuift circa één procent naar een andere baan en op totale aantal starts circa twee procent. 
 
[1] Gebaseerd op de gebruiksprognose 2017 

10 november 2016

Gelijktijdig landen Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan

De vliegprocedure voor parallel landen op de Aalsmeerbaan (36R) en de Zwanenburgbaan (36C) is aangepast. In ongeveer 2% van de tijd worden de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan tegelijk gebruikt als landingsbaan. Bij de aangepaste vliegprocedure, die sinds 10 november 2016 van kracht is, zal over grotere afstand rechtuit op de banen aangevlogen worden.

Effecten

De nieuwe procedure geldt alleen als beide banen tegelijk worden gebruikt om op te landen vanuit het Zuiden. Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen vliegen hoger (1200 meter in plaats van 600 meter). Hierdoor verbetert de geluidbelasting in onder meer Alphen aan de Rijn en Ter Aar. De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft hetzelfde (900 meter).

 

De afstand tussen het punt waar een vliegtuig aan de landing begint en het begin van de landingsbaan wordt voor beide banen groter. Dit betekent voor Bodegraven dat daar, als deze twee landingsbanen tegelijk worden ingezet, het geluid toeneemt (0,2 dB(A) Lden). In totaliteit is er sprake van een afname van het aantal ernstig gehinderden (EGH) met 234.

 

Achtergrondinformatie

  • Werken bij LVNL
  • Luchtverkeersleider worden
  • Stijg boven jezelf uit
  • Taken LVNL

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap