Nieuwe vliegprocedure tegelijk landen op Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan

De vliegprocedure voor parallel landen op de Aalsmeerbaan (36R) en de Zwanenburgbaan (36C) is aangepast. In ongeveer 2% van de tijd worden de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan tegelijk gebruikt als landingsbaan. Bij de aangepaste vliegprocedure, die sinds 10 november 2016 van kracht is, zal over grotere afstand rechtuit op de banen aangevlogen worden.

Effecten
De nieuwe procedure geldt alleen als beide banen tegelijk worden gebruikt om op te landen vanuit het Zuiden. Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen vliegen hoger (1200 meter in plaats van 600 meter). Hierdoor verbetert de geluidbelasting in onder meer Alphen aan de Rijn en Ter Aar. De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft hetzelfde (900 meter).

De afstand tussen het punt waar een vliegtuig aan de landing begint en het begin van de landingsbaan wordt voor beide banen groter. Dit betekent voor Bodegraven dat daar, als deze twee landingsbanen tegelijk worden ingezet, het geluid toeneemt (0,2 dB(A) Lden). In totaliteit is er sprake van een afname van het aantal ernstig gehinderden (EGH) met 234.

 

Achtergrondinformatie