Bijzondere vluchten vereisen extra afstemming tussen de aanvrager van de vlucht en de betrokken luchtverkeersleidingsunit (zie ook AIP Netherlands ENR 1-2, paragraaf 3.2.5), om onduidelijke situaties tijdens de vluchtuitvoering te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk extra radiotelefonie plaatsvindt op een actieve frequentie, worden vóór aanvang van de bijzondere vlucht de intenties doorgenomen en afspraken gemaakt.
De Operationele Helpdesk is het aanspreekpunt voor de vlieger, stemt de vlucht af met de betrokken luchtverkeersleidingsunit en meldt eventuele aanvullende eisen aan de aanvrager. De Operationele Helpdesk kan je vlucht- en persoonsgegevens bewaren. Zie hiervoor de privacyverklaring.
Typen bijzondere vluchten
De Operationele Helpdesk onderscheidt de volgende typen bijzondere vluchten:
Voor elk type bijzondere vlucht geldt een aanvraagtermijn. Deze termijn is afhankelijk van de impact die de vlucht heeft op het reguliere vliegverkeer en wat LVNL moet doen om de vlucht te kunnen faciliteren. De aanvraagtermijn wordt genoemd op de webpagina over de vlucht of in het aanvraagformulier.
De toestemming van LVNL voor een bijzondere vlucht is altijd voorlopig. Afhankelijk van de operationele omstandigheden op het moment van uitvoering kan LVNL besluiten om uit veiligheidsoverwegingen toch geen vluchtklaring te geven of een eerdere klaring in te trekken. LVNL kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen hiervan.