LVNL werkt aan een verdere verbetering van haar informatievoorziening. Het is onder andere de bedoeling dat informatie die van belang is voor luchtvarenden in de loop van de tijd allemaal op één plek is terug te vinden op www.lvnl.nl. Dit geldt ook voor alles wat nodig is voor het organiseren van bijzondere activiteiten en vluchten.
Om procedures meer inzichtelijk te maken voor piloten maakt LVNL animaties. Hieronder een overzicht van onze meest recente producten.
Oproep aan General Aviation: “We houden graag contact!”
Het vliegseizoen voor de recreatieve luchtvaart is weer begonnen! Op zomerse dagen is het druk en dat merkt het Flight Information Centre van LVNL ook. Het Flight Information Centre geeft recreatief vliegverkeer informatie over verkeer in de omgeving om zo een veilige vlucht mogelijk te maken. De informatie die op de radiofrequentie wordt gedeeld is belangrijk voor de piloten. Als er direct contact is tussen de piloot en het FIC kunnen luchtruimschendingen voorkomen worden en maken we samen het luchtruim veiliger. Zodra controllers van het FIC waarnemen dat een VFR (Visual Flight Rules) vliegtuig zonder toestemming gecontroleerd gebied in vliegt of in dreigt te vliegen, wordt ingegrepen als de vlieger de frequentie uitluistert. Hiermee wordt de kans op een voorval verkleind.
Om iedereen te informeren over het uitluisteren is LVNL een campagne gestart waarin VFR-verkeer wordt opgeroepen om uit te luisteren op de frequentie. Dit wordt gecommuniceerd met posters op vliegclubs en vliegscholen, via de General Aviation magazines, en via social media.
Naast uitluisteren kunnen vliegers natuurlijk ook altijd oproepen bij FIC voor flight information en alerting service.
Voor de juiste inzet van alerting service verzoekt LVNL aan vliegers om hun vliegplannen correct te adresseren en actueel te houden. Op deze manier wordt alleen search and rescue ingezet als er echt een vliegtuig in nood is. In de AIP wordt per 16 juni 2020 het adres EHAAZZXX gepubliceerd ten behoeve van vliegplannen met bestemming waarvoor geen location indicator beschikbaar is. Daarnaast wordt men erop gewezen dat de vlieger het vliegplan moet afsluiten na de landing, conform SERA.4020 en zoals beschreven in de AIP ENR 1-10 ‘Flight planning’. Indien het vliegplan niet wordt afgesloten, bestaat de kans dat ten onrechte alerting service wordt geïnitieerd. Search en rescue wordt namelijk gestart indien een vliegtuig 30 minuten na de verwachten landingstijd (ETA) niet als geland is gemeld. AmsterdamIntegratedBriefing maakt het indienen van een vliegplan eenvoudig door hier te klikken
Om procedures meer inzichtelijk te maken voor vliegers maakt LVNL animaties. Hieronder een overzicht van onze meest recente producten.
Airline partners are invited to register to our mailing lists by e-mail:
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info